Snelladen van uw elektrisch voertuig: slecht of niet?

16.02.2022

Met sommige laadpalen en -stations kunt u elektrische auto’s en hybridewagens opladen in minder dan 45 minuten. Een korte, krachtige charge om nadien snel terug de baan op te kunnen. Maar is dit wel ‘gezond’ voor de batterij van uw wagen?

Met sommige laadpalen en -stations kunt u elektrische auto’s en hybridewagens opladen in minder dan 45 minuten. Een korte, krachtige charge om nadien snel terug de baan op te kunnen. Maar is dit wel ‘gezond’ voor de batterij van uw wagen?

Accu met inherent veiligheidssysteem

Vaak vergelijkt men de accu van een elektrische variant met de batterij van mobiele apparaten. Inderdaad, eenzelfde soort batterij zorgt voor stroom in de elektrische voertuigen, namelijk een lithium-ion variant. Maar enerzijds is de accu bij een EV niet alleen veel groter en complexer, er zit ook een veiligheidssysteem ingebouwd om schade bij snelladen te voorkomen.

Een laadpaal die meer dan 22 kilowatt (kW) stroom afgeeft, wordt als snellader benoemd. De markt biedt echter een grote variëteit aan, met snelladers die zelfs tot zo’n 350 kW aan vermogen kunnen leveren.

De meeste huidige elektrische wagens zijn capabel om snel te laden, al is de limiet van het snelladen sterk afhankelijk van het model en het merk. Wie met een oudere e-wagen rondrijdt en niet zeker is of het model kan snelladen, kan ons altijd contacteren om dit na te vragen. Sommige EV’s halen makkelijk 350 kW, andere snelladers laden aan maximum 50 kilowatt.

Doel: veel actieradius creëren op korte tijd

In principe gebruikt u snelladers enkel om de accu op te laden bij langere ritten. Het doel is namelijk om zoveel mogelijk actieradius beschikbaar te stellen voor de chauffeur in zo weinig mogelijk tijd. Wie gebruikmaakt van het snellaadplatform van E-Powercars is natuurlijk altijd welkom voor een koffie en een babbel.

Het algemene motto geldt dat ‘te’ vaak snelladen een grote impact heeft op de levensduur van de accu van je elektrische wagen. Er gebruik van maken in nood is niet slecht, maar een dagelijkse quick charge zal de batterij aantasten. 

Maak niet enkel gebruik van snelladers om het oplaadpercentage op peil te houden en zorg ervoor dat u zo vaak mogelijk tussen 20% en 80% resterende battery juice blijft.

Snellaadpalen in de buurt?

In West-Vlaanderen werden de afgelopen jaren verschillende snelladers opgesteld. Zo vind je er vandaag in onder andere Brugge, Roeselare, Oostende en Knokke-Heist. Het team van E-Powercars installeerde ook een snellaadplatform bij de showroom in Loppem. Ben je in de buurt, en kan je een quick charge en een koffiebreak gebruiken? Kom gerust langs.