Advies

Welke actieradius heb ik?

Veel mensen die nog niet elektrisch rijden, maken zich dus zorgen over het bereik. Een fenomeen dat range anxiety wordt genoemd. Zeg maar de angst om je eindbestemming al dan niet te halen. Soms ten oprechte, maar soms ook niet. Het bereik van uw elektrische wagen of plug-in hybridemodel hangt af van verschillende factoren. We sommen ze even voor u op.

De batterij van een EV auto bestaat uit verschillende accupacks die aan elkaar verbonden zijn. Dit geheel wordt uitgedrukt in kWh, kilwattuur. De grootte van de batterij varieert tussen de 30 en 90 kWh.

Dit wordt uitgedrukt in kWh per 100 kilometer en is gemiddeld 20 kWh/100 km. Uiteraard is dit afhankelijk van heel veel factoren zoals snelheid, temperatuur, weersomstandigheden en uw rijstijl.

Om een simpele oefening te maken; als uw wagen een batterijcapaciteit heeft van 80 kWh en u heeft een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km, zal u ongeveer 400 kilometer kunnen rijden.

Voor wie gewoon is om ‘vlot en snel’ te rijden, kan elektrisch rijden wel even aanpassen zijn. Als de batterij vol is en de afstand binnen je bereik is, dan kan je uiteraard vlot rijden. Dit heeft natuurlijk wel zijn invloed op het verbruik van de elektrische wagen, waardoor de batterijcapaciteit en je actieradius, snel 25% tot 40% kan verminderen.

Dus hoe hoger de snelheid, hoe meer luchtweerstand en hoe minder zuinig de wagen zal rijden. Bij een elektrische wagen wordt tussen de 100 km/h en 110 km/h aangeduid als de optimale snelheid. Daarom is het wel nodig om je rijstijl wat aan te passen en efficiënt te rijden in combinatie met ‘regeneratie’.

De meeste elektrische auto’s bieden one-pedal-driving aan. Dit betekent dat je ongeveer 90% van de tijd maar één pedaal hoeft te gebruiken tijdens het rijden. De rem is grotendeels niet meer nodig. Dit komt doordat je met het gaspedaal zowel kunnen accelereren als remmen.

Dit werkt vrij simpel: wanneer je ‘gas’ geeft gaat de energie uit de accu via een omvormer naar de elektromotoren die de wielen aandrijven. Wanneer je het pedaal los laat gebeurt exact het omgekeerde. De elektromotor neemt energie terug van de wielen en slaat dit op in de batterij. Daardoor remt de elektromotor zelf af met als gevolg dat je heel weinig kWh verbruikt.

De koude heeft een impact op alle soorten wagens en ook bij een EV-wagen. De batterijcellen werken optimaal tussen 15 en 25 graden. Bij een lagere temperatuur, zoals in de wintermaanden, daalt de actieradius van uw elektrische wagen met zo’n 15 tot 20% in vergelijking met het gemiddelde tijdens de rest van het jaar.

Als de batterij koud is win je geen of weinig energie terug met als gevolg een hoger verbruik en een lagere actieradius. 
Een belangrijk eigenschap van een elektrische wagen is dat je deze kan voorverwarmen via een app. Daardoor warmt de batterij op, terwijl hij aan de stekker hangt, met als gevolg dat wagen bij het wegrijden veel minder zal verbruiken.

Wist je trouwens dat je bij een elektrische wagen direct warme lucht hebt in de wagen in vergelijking met een wagen op fossiele brandstof.

Samengevat

Grotere ecologische modellen reiken gemiddeld tot een afstand van 360 km, middenklassers gaan tot zo’n 300 km en met kleine wagens kunt u ruim 150 km afleggen. Dit is uiteraard afhankelijk van uw batterijcapaciteit.

Het gemiddeld verbruik van een EV wagen is 25 kWh/100 km, maar het is vooral uw rijstijl die van doorslaggevend belang is. Voor meer info of vragen over tot welke klasse uw voertuig behoort, kunt u altijd rekenen op de expertise van E-PowerCars, dus aarzel niet ons te contacteren.

Laden en laadpalen

Wie voor het eerst de kabels in z'n handen heeft of een laadpaal moet gebruiken, zit soms met de handen in het haar. Het is namelijk even puzzelen voor je ermee weg bent. Alvorens we dit even kort uitleggen, is het belangrijk om te weten wat gelijkstroom en wisselstroom is.

Als je thuis of op openbare plaatsen laadt, gebeurt dit via AC of wisselstroom. Een snellader gebruikt DC of gelijkstroom, waardoor de laadsnelheid veel hoger ligt. Bij EV of PHEV auto’s heb je verschillende laadkabels en aansluitmogelijkheden. 
Hierbij een kort overzicht.

Elke elektrische of plug-in wagen kan je thuis opladen via het huishoudelijke stopcontact. Een geschikte kabel wordt altijd meegeleverd met de auto. Het voordeel is dat deze overal bruikbaar is. 

Het nadeel is dat de laadcapaciteit beperkt is tot 3kW per uur. Dit komt omdat dit een 230V aansluiting is. Hiermee laad je ongeveer 10 km rijbereik bij per uur, wat goed is voor een plug-in hybride maar eigenlijk te weinig voor een elektrische wagen.

Met een CEE-stekker kan je uw wagen sneller laden, maar dit is afhankelijk van uw thuisaansluiting. Met de blauwe driepolige stekker kan u maximum 3,7 kW laden, wat ongeveer 700W meer is dan met een gewone aansluiting.

De rode 5-polige CEE-stekker is bestemd voor hogere spanningen tussen de 380V en 400 Volt. Deze is op basis van een 3 fase aansluiting, die samen een vermogen van 11 kW leveren.

Dit is eigenlijk de standaard stekker voor wisselstroom, ook wel de Mennekes-stekker genoemd. Deze kabel zorgt ervoor dat je kan laden met een capaciteit van 3,7 kW tot 44 kW. 

Wij raden aan om deze kabel altijd mee te nemen in de wagen, want deze heb je nodig op openbare laadplaatsen.
 

Deze aansluiting ondersteunt zowel wisselstroom als gelijkstroom. Het bovenste gedeelte kan je gebruiken als type-2 stekker. Daaronder zitten er twee grote pinnen om te kunnen snelladen met gelijkstroom. Het laadvermogen varieert hierbij tussen de 50 tot 350 kW.

Eigen laadpaal of laadbox

Wil je sneller laden, dan kan je een thuislaadstation (laadpaal of wallbox) installeren. Afhankelijk van het geïnstalleerde vermogen thuis en de interne lader van de wagen, kan je de laadsnelheid gemakkelijk verdrievoudigen. 

Belangrijk om te weten is wat voor een groepenkast je thuis hebt, of dit één-fase groep (220/230V) is of een drie-fase (3x220/230V) zekeringskast. Wanneer je een drie-fase-laadstation installeert, kan je zelfs tot tien keer sneller laden.

Openbare laadpaal

Je kan snel een onderscheid maken tussen een laadpaal op wisselstroom of directe stroom. Wanneer de kabel aan de laadpaal bevestigd is, dan kan je zo goed als zeker zijn dat deze minimum 50 kW tot 350 kW zal laden. Bij alle andere openbare laadpalen zonder kabel, zal je kunnen laden tussen de 3,7 en 22 kW.

Het laden via een publieke laadpaal is relatief eenvoudig. Je hebt er 2 dingen voor nodig: een laadpas en een laadkabel. Wie tot op heden nog geen laadpas bezit, hoeft niet te panikeren. In de toekomst zal je namelijk ook met een betaalkaart kunnen laden.
 

Laadpas en tarieven

Een laadpas is toch wel een absolute vereiste om met een veilig gevoel onderweg te zijn. Dit werkt eigenlijk als een creditcard in combinatie met een app op je smartphone. Het is zeker handig  om meerdere kaarten aan te vragen, want er bestaat geen universele laadkaart voor alle laadpalen en bovendien zijn er verschillen in prijs en abonnementen.

Voor het laden via openbare plaatsen worden uiteenlopende tarieven gebruikt en op bepaalde plaatsen kan je zelf gratis laden. Thuis zal je laden rond de € 0,3 per kWh. Terwijl de gemiddelde prijs bij openbare laadplaatsen (AC) zal rond de € 0,45 per kWh bedragen en tijdens het snelladen (DC) tot € 1 per kWh.

Waar vind ik laadpalen?

Vrijwel iedereen met een elektrische wagen zal wel eens gebruik moeten maken van een publieke laadpaal. Deze staan onder andere langs autosnelwegen, in woonwijken, bij winkelcentra, in parkeergarages, bij restaurants en hotels …

Er zijn verschillende manieren om vooraf te weten of er laadstations in de buurt zijn of waar je laadpalen kan vinden. De gemakkelijkste manier is via een app of website die een overzicht toont van alle laadpalen. Bekende voorbeelden zijn Chargemap, Plugsurfing en Laadpaal app.

Alle recente elektrische wagens beschikken over een ingebouwd GPS-systeem waarmee je laadpunten kan vinden. Het plan van de Vlaamse regering is om - in lijn met de Europese doelstelling van één publieke laadpaal per tien elektrische wagens - tegen 2025 zowat 35.000 laadpalen te hebben in Vlaanderen.