Hebben accu’s van elektrische wagens een korte levensduur?

24.01.2022

In een elektrische wagen of hybride variant vinden we bijna altijd een lithium-ion batterij terug. Dezelfde soort die we terugvinden in de oplaadbare elektrische toestellen die we dagelijks gebruiken: onze smartphone, tablet en laptop.

In een elektrische wagen of hybride variant vinden we bijna altijd een lithium-ion batterij terug. Dezelfde soort die we terugvinden in de oplaadbare elektrische toestellen die we dagelijks gebruiken: onze smartphone, tablet en laptop.

Garantie als goede indicatie

Natuurlijk praten we hier over een veel zwaarder en complexer model, maar de algemene werking van deze batterij is in principe dezelfde als die van uw smartphone. Na gebruik ervan moet hij opgeladen worden en na verloop van tijd neemt de efficiëntie van de accu af. Naarmate ze ouder wordt en meer verbruiksuren telt, zal de laadcapaciteit stelselmatig afnemen. Dat geldt dus ook voor modellen in elektrische wagens.

De garantie die verkopers en merken bieden op hun elektrische voertuigen (EV’s) en hun batterijen geven een goede indicatie over de levensduur ervan. Meestal geldt die voor zo’n achttal jaar, waarna u mag verwachten dat de laadcapaciteit begint af te nemen. Natuurlijk zal dat verschillen per persoon en hangt dat af van het individueel laad- en rijgedrag.

Het gaat om zeer beperkte batterijdegradatie. De accu van een Tesla bijvoorbeeld beschikt nog over 90% van de capaciteit na 250.000 kilometer.

Daarom gaat men er vandaag van uit dat de gemiddelde levensduur van een standaardbatterij van een elektrische wagen rond de 250.000 km ligt. Tesla-batterijen werken nadien op nog 90% van hun capaciteit, bij andere EV’s zakt de capaciteit ook stelselmatig na die eerste 250.000 km. We kunnen dus spreken van beperkte batterijdegradatie.

Dertig jaar rijplezier

In realiteit wil dat zeggen dat u mits een goede inspectie en oplaadmethode vermoedelijk zo’n dertig jaar lang kan rondrijden met uw elektrische of hybride wagen. Hierbij houden we algemeen rekening met een gemiddelde van zo’n 15.000 km per jaar. Zo ziet u dat u geen al te grote bezorgdheid hoeft te hebben over de levensduur van de accu van uw EV.

Een groene toekomst

Een andere verkeerde perceptie die heerst, is dat de productie van zo’n batterij heel wat CO2-vervuiling veroorzaakt. Het klopt dat er CO2 vrijkomt tijdens het productieproces, maar wel 50% minder dan tijdens de productie van traditionele brandstofwagens.

De productie van EV’s genereert 50% minder CO2-vervuiling dan bij een traditionele brandstofwagen.

Daarbij wordt de energie waarmee hybrides en elektrische auto’s worden opgeladen ook steeds groener. Dit zal in de toekomst enkel maar verder optimaliseren. Dit is niet enkel het geval voor de manier waarop de stroom wordt opgewekt, ook zullen batterijen sterker worden, zal de oplaadtijd dalen en de levensduur van accu’s toenemen.

Gevaren bij opladen?

Een laatste vrees bij de accu van elektrische modellen is het mogelijk gevaar bij het opladen van uw wagen. De risico’s zijn echter even laag als bij een traditionele brandstofwagen en slechts in zeer weinig gevallen treden er complicaties op. Een absolute veiligheidsgarantie heeft u nooit, maar dat geldt voor de productie van elk elektrische toestel.

Praktische tips

Hou het oplaadpercentage zo vaak mogelijk tussen 20% en 80% om de structuur van de batterij intact te houden. Soms zit er een automatische oplaadlimiet ingebouwd in de wagen, die dit voor u vergemakkelijkt.

Bij een batterij op een laag percentage is de kans op aantasting van de structuur groter dan bij overladen tot meer dan 80%. Iets lager dan 20% vormt geen probleem, maar probeer het percentage zeker boven de 10% te houden.

Wie met zijn e-model een reis plant en lange afstanden moet overbruggen, kan gerust eens de batterij volledig leegrijden. Het zal geen schade opleveren aan de accu, maar probeer dit zoveel mogelijk te beperken.

Let op dat u de batterij van uw wagen niet aan te hevige temperatuurschokken blootstelt. Sommige modellen hebben ingebouwde systemen om dit tegen te gaan, door bijvoorbeeld de batterij voor te verwarmen na een koude nacht.