Aparte banden voor elektrische wagens?

18.10.2021

Net zoals er verschillende types EV’s bestaan, bestaan er eveneens verschillende soorten autobanden voor die wagens. Vaak is er zelfs een individuele bandenconfiguratie nodig. We sommen even wat belangrijke elementen op.

Net zoals er verschillende types EV’s (elektrische voertuigen) bestaan, bestaan er eveneens verschillende soorten autobanden voor die wagens. Vaak is er zelfs een individuele bandenconfiguratie nodig. We sommen even wat belangrijke elementen op:

Een elektrische wagen is deels afhankelijk van de rolweerstand van de banden om algemeen verbruik in te schatten, soms tot zo’n 30%. Hoe hoger uw rolweerstand, hoe hoger het verbruik ook zal worden.

Anders dan bij een diesel- of benzinewagen, levert een elektromotor meteen een maximale koppel. Hij accelereert veel sneller dan een conventionele motor, aangezien die laatste wat tijd nodig heeft om zijn volle vermogen te bereiken. Dat maakt de rijstijl van een EV vanzelfsprekend iets sportiever, waar dan ook aangepaste banden bij horen.

Een e-wagen kan bijna een halve ton zwaarder wegen dan een wagen met een benzine- of dieselmotor. Dat zorgt voor hogere belasting van de banden. Deze moeten bij een elektrische variant dus dat extra gewicht kunnen dragen, vooral wanneer de druk het hoogst is zoals bij het remmen en optrekken.

Banden met speciaal rubber

Fabrikanten leerden zich aanpassen aan deze extra elementen. Daarom ontwikkelden ze speciale banden voor EV’s. Met een ander soort rubber zouden banden van elektrische wagens beter beschermd moeten zijn tegen slijting.

Aan de zijkant van de band kwam extra versteviging om de zwaardere batterijen te dragen. Alle aanpassingen kan banden tot zo’n 10% langer houdbaar maken. Maar uiteindelijk zal uw eigen rijstijl nog steeds de grootste impact hebben op de slijtage van uw banden.